
Ouders & het IKC
TMO
Ons IKC werkt met een continurooster. Dat betekent dat alle leerlingen tijdens de lunchpauze op de locatie blijven. De opvang tussen de middag (TMO) wordt verzorgd door ouders die middels een contract onderdeel uitmaken van het team. De leerlingen in de onderbouw eten met hun juf en meester en gaan daarna met de TMO-juffen pauze houden op een van de pleinen. In de bovenbouw wordt de hele lunchpauze verzorgd door de TMO. Voorafgaand aan het eten wordt er door de eigen juf of meester gebeden vanuit een christelijke traditie. Tijdens de lunchpauze is het de bedoeling dat de leerlingen even geen schoolse activiteiten doen en vooral weer kunnen opladen voor de rest van de dag. Dat betekent dat zij op de pleinen kunnen spelen, maar even een boek lezen of een andere activiteit kan en mag ook. Tijdens het eten zelf staat er heel bewust geen scherm aan zodat de focus ligt op het eten zelf en een kletspraatje met een klasgenoot.


Praat-tafel
Ons IKC staat in de prachtige wijk Krispijn, maar onze leerlingen komen uit heel Dordrecht en omstreken. Binnen ons IKC kent onze populatie 26 nationaliteiten en dat ervaren wij als rijkdom om van daaruit van en met elkaar te leren vanuit een ieders referentiekader. Een klein deel van onze leerlingen en hun ouders woont nog niet lang in Dordrecht en zelfs in Nederland en dat betekent dat de Nederlandse taal een uitdaging kan zijn. Als IKC vinden wij het belangrijk dat iedereen meedoet en dat geldt ook voor het spreken van de taal omdat dit van belang is voor onze onderlinge communicatie en in het ondersteunen van het werk en de ontwikkeling van onze leerlingen. Vanuit die gedachte is Praat-tafel opgestart. iedere maandagmorgen komen ouders bij elkaar die met elkaar de Nederlandse taal leren en/of doorgeven aan elkaar. op deze manier vergroten wij de onderlinge band met elkaar zodat nieuwkomers zich gesteund voelen door ouders die de taal machtig zijn en daarnaast wordt hen een helpende hand geboden voor hoe het reilt en zeilt binnen het IKC. Het doel van Praat-tafel is om vanuit een thema praktisch aan de slag te gaan met de Nederlandse taal zoals het voeren van oudergesprekken, hoe lees ik een rapport, de nieuwsbrieven en hoe je je kind kunt helpen bij huiswerk en andere zaken. Naast dit doel is er ook tijd en ruimte om elkaar te ontmoeten en nieuwe contacten op te bouwen. Er is gekozen voor een moment op de maandagmorgen onder schooltijd zodat ouders kunnen aansluiten wanneer hun zoon of dochter onderwijs volgt bij de peuteropvang en/of het basisonderwijs.
Medezeggenschapsraad
De medezeggenschapsraad is een belangrijk orgaan voor IKC Prinses Julianaschool. De MR bestaat uit een personeelsgeleding en een oudergeleding. Op dit moment zijn alle bouwen binnen het IKC door de ouders van de MR vertegenwoordigd. Van de peuters tot en met de bovenbouw. De ouders en de teamleden van de MR hebben meerdere malen per jaar vergadermomenten over beleidszaken zoals het jaarprogramma, de personele inzet en stelt vragen over zeer uiteenlopende zaken die het IKC aangaan. De ouders van de MR vertegenwoordigen hun achterban tijdens de (openbare) vergaderingen, maar kunnen ook geraadpleegd worden door het team en de directie. Korte lijnen zijn hierin van groot belang en gebaat bij het samenwerken ten gunste van het IKC.


H3Ouder
informatie volgt nog.
